یکی دیگر از آسیبها، عجله داشتن در تحقق امر ظهور است. شتابزدگی در این امر، در روایات ما بسیار نکوهش شده است:
مرحوم صدوق در کمالالدین نقل کرده که امام جواد علیه السلام فرمود: (یهلک فیها المستعجلون1؛ در دوران غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک
میشوند.)
امام صادق علیه السلام فرمود:
انما هلک الناس من استعجالهم لهذا الامر. ان الله لایعجل لعجلة العباد ان لهذا الامر غایة ینتهی الیها فلو قد بَلَغوها لم یستقدموا ساعة و لم یستأخروا.2
شتاب مردم برای این کار، آنها را هلاک ساخت. خداوند به جهت شتاب مردم، شتاب نمیکند. برای این امر مدتی است که باید پایان پذیرد. اگر پایانش فرا رسد، آن را ساعتی پیش و پس نیفکنند.
1. ناسپاسی و اعتراض و عدم رضایت به مصلحت الهی
2. رویکرد به منحرفان و مدعیان دروغین مهدویت
3. یأس و ناامیدی در اثر عدم تحقق ظهور
4. شک و تردید
5. دست به اقدام ناشایست زدن
6. استهزا و تمسخر آیات و روایات و معتقدان به غیبت و ظهور.
1. عدم درک جایگاه مصلحت و حکمت الهی
2. عدم تسلیم نسبت به اراده خدا
3. بی طاقتی و بی ظرفیتی و عدم صبر در سختیها، اذیتها و طعنههای دشمنان
4. تنها خود را معیار دیدن. لذا پایان عمر و زندگی خود را ملاک میداند، نه سیر تاریخ را.
1. تسلیم اراده و حکمت الهی بودن همراه با آرزوی ظهور و داشتن آمادگی.
امام جواد علیه السلام فرمودند: (...یهلک فیها المستعجلون و ینجو فیها المُسلِمون3؛ در دوره غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند.)
ایمان به غیب و ایمان به حکمت الهی، سبب صبر و تسلیم به جای تعجیل خواهد شد.
طوبی للصابرین فی غیبته، طوبی للمقیمین علی محبته، الذین وصفهم الله فی کتابه وقال: (هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب).4
خوشا به حال صابران در دورة غیبت او، و استواران در محبت او! همانان که خدای تبارک و تعالی در کتابش چنین توصیفشان فرموده است: این قرآن، هدایت است برای پرهیزگاران، همان کسانی که به غیب ایمان دارند.
در روایت دیگر آمده است:
... ومتی علمنا انه عزوجل حکیم، صدقنا بان افعاله کلها حکمة وانکانوجهها غیرمنکشف لنا.5
هنگامی که خدای تبارک و تعالی را حکیم بدانیم، همه افعال خدا را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم دانست، گرچه سبب آنها برای ما روشن نباشد.
در روایت دیگر آمده که امام سجاد علیه السلام فرمودند:
وان للقائم منّا غیبتین ... و امّا الاخری فیطول امدها حتی یرجع عن هذا الامر اکثر من یقول به، فلا یثبت علیه اِلاّ من قوی یقینه و صحت معرفته و لم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا و سلّم لنا اهل البیت.6
برای قائم ما دو گونه غیبت است:... امّا زمان غیبت دوم به درازا میکشد تا جایی که بیشتر کسانی که به او ایمان داشتند، از اعتقاد خود بر میگردند. فقط کسانی در اعتقاد خود ثابت قدم میمانند که یقینی محکم و استوار و شناختی صحیح داشته و تسلیم ما اهل بیت باشند و سخنان ما بر آنها گران نباشد.
2. علم و بصیرت در دین:
در دو مقولة عواقب تعجیل و آثار صبر، روایات بسیاری آمده است. به مناسبت، به برخی از آنها اشاره میشود:
الف) عاقبت عجله ، پشیمانی است: (لا تعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا؛7پیش از رسیدن این امر، شتاب مکنید که پشیمان میشوید.)
ب) فضیلت صبر و شتابزده نبودن:
1. جهاد در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
...اما ان الصّابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسولالله.8
آنها که در زمان غیبت او برآزار و طعنه و تکذیب دشمنان صبر کنند، مانند کسانی هستند که در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شمشیر زدهاند).
2. در زمره اهلبیت علیهم السلام و در علیین بودن:
ان من انتظر امرنا و صبر علی ما یُری من الاذی و الخوف، هو غداً فی زمرتنا9.
کسی که منتظر امر ما باشد و در این راه، بر آزار و ترس و وحشت صبر کند، روز رستاخیز در جرگه ما خواهد بود.
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
یا احمد بن اسحاق ، هذا امر من امرالله و سرّ من سرّالله وغیب من غیب الله فخذ ما آتیتک و اکتمهوکن منالشاکرین،تکن معنا غدا فیعلّیین.10
ای احمد بن اسحاق، اینْ امر و سرّ و غیبی است از جانب خداوند. آنچه به تو ارزانی داشتیم فراگیر و از نااهل پوشیدهدار و سپاسگزار باش، تا فردای قیامت در مقامات علّیین با ما باشی.
3. تبیین و روشنگری اندیشمندان نسبت به عواقب تعجیل و آثار صبر و تسلیم و رضا و تذکر به این نکته که مهم، انجام وظیفه است و حرکت در این مسیر و معرفت به امام و راه و مرام او با چنین حالتی، ظهور مقدّم شود یا به تأخیر افتد، هیچ ضرر نکرده و در رکاب و در زمره اهل بیت علیهم السلام قرار داریم.
امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه شریفه: (یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا)11 فرمودند:
یا ایها الذین آمنوا اصبروا علی اداء الفرائض و صابروا علی عدوکم و رابطوا امامکم المنتظر12.
ای مؤمنان، در بجا آوردن امور واجب خود، صبر و تحمل داشته باشید و در برابر دشمنانتان، پایداری ورزید و یک دیگر را به شکیبایی سفارش کنید و با امام منتظَر خود، پیوند و رابطه ناگسستنی داشته باشید.
همچنین فرمودهاند:
من مات و هو عارف لامامه، لا یضرّه تقدّم هذا الامر او تأخّر و من مات و هو عارف لامامه کان کمن هو مع القائم فی فسطاطه.13
هر کس با شناخت امامش بمیرد، پیش افتادن این امر یا به عقب افتادن آن به او ضرری نرساند. کسی که با معرفت امامش بمیرد مانند کسی است که با حضرت قائم علیه السلام در خیمهاش باشد.
نکته: تعجیل، یکی از آفتها و آسیبهایی است که فرا روی منتظر قرار دارد، اما برخی در نقطه مقابل دچار آسیب شدهاند و آن دور شمردن وقت ظهور است که پیامد آن، بیتفاوتی و قساوت قلب میباشد. در روایتی فرمودهاند:
لا تعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا ولا یطولن علیکم الامد فتقسو قلوبکم.14
پیش از رسیدن این امر شتاب نکنید که پشیمان میشوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت میگیرد.
در روایات دیگر، تکلیف مشخص شده است: (اهل عجله هلاکند. اهل نجات، کسانیاند که تسلیم اراده خدایند15، و امر ظهور را نزدیک میشمارند.16 (و آنکه امر ظهور را نزدیک داند، خویشتن را آماده میسازد).